Fem sträckor. 45 kilometer SS och en sista sträcka som kommer avgöra tävlingen.

Det tror i alla fall tävlingsledaren Lars Jonsson.

– Den sista sträckan, vid Galmsås, mäter drygt 16 kilometer och jag tror att den kommer bli utslagsgivande. Den som får till det där kommer kunna tjäna många sekunder.

Tävlingen har minskat sen i fjol. Då kom 198 bilar till start, i år blir det 136 som det ser ut nu.

– I fjol hade vi fler serier i vår tävling än i år, det gjorde en del. Dessutom går det en tävling i småland samtidigt med 120 bilar till start och det påverkar givetvis oss. Men vi är relativt nöjda med det startfält vi fått.

Start och mål ligger mitt inne i Åtvidaberg och sen åker man både söder och norr om Åtvidaberg. Den bästa publiksträckan är, enligt Lars Jonsson, den första som heter Nelhammar.

– Det är en klassisk sträcka som vi använt oss av tidigare. Det är bra väg och gott om publikplatser där.

I Svenska rallycupen börjar det dra ihop sig med tre tävlingar kvar. Jocke Längberg, LMS, ligger femma i den trimmade 4-hjulsdrivna klassen med goda möjligheter att klättra i tabellen, då trean och fyran inte kommer till start.

Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, ligger åtta i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen för A-förare och kommer säkert att gilla de krokiga sträckorna där han kan kasta runt sin Volvo.

Bland B-förarna i samma klass slåss tre lokala förare om topplatserna. Albin Nordh, Ydre, ligger tvåa, Emil Johansson SMK Motala trea och Rasmus Lundh Vömk trea.

Lukas Kindgren från hemmaklubbens Åtvidabergs MK leder A-B Grp F och skulle möjligen kunna ha lite fördel av hemmavägar.