Mjölbylegendaren, som sedan många år bor och har sitt rallygarage i Boxholm, vill inte ge sig när det handlar om racing på vägen.

Idrott hela livet handlar det om och det vill Nalle, prisad med Mjölbys finaste sportpris Östlundsmedaljen två gånger 1978 och 1981, gärna skriva under på.

Om man kan åka rally så gör man det, eller åtminstone ger allt för att man ska kunna fortsätta.

Artikelbild

| Det är nu, 2019. Han jobbar för att få åka mer. Mjölbyprofilen Björn "Nalle" Johansson kan inte släppa sin rallyåkning och tänker köra så mycket som möjligt i historiska race med sin Opel Ascona.

– Jag ser sämre, kör sämre och har inte samma känsla. Jag är sämre tränad också. Men det är roligt, säger "Nalle".

Det är klart att en 66-åring med allt vad åldrandet innebär inte kan vara lika bra som en 26-åring. Stora hinder finns i alla fall. Men man kan alltid utveckla sig utifrån där man är just nu.

– Det handlar om att få till bilen efter sin körning och att få till körningen. Allt går mycket saktare nu, man måste tävla med jämna mellanrum för att hålla i gång det. Man tappar mycket snabbare än förr.

Varför är det ändå intressant?

– Att köra bil på ett bra sätt lockar och sedan är det mitt tekniska intresse. Jag älskar att skruva, är lite tokig där.

Björn "Nalle" Johansson är Mjölbygrabb från början. Flyttade från Egeby till Högby och sedan till Lycketorp vid Slomarp som barn.

Först var det motorcyklar som gällde, men det var när Picko Troberg och gänget körde isracing med bil på Skogssjön som bilar blev grejen. Där fanns det gott om idoler att se upp till, som Björn Waldegård och Stig Blomqvist.

"Nalle" körde sin första tävling 1970 och för lokala klubben MSK Kvarnvingarna blev han så småningom en toppåkare i landet, med fyra SM-tecken 1979, 1980, 1984 och 1990.

Han körde för Opel i 16 år och hade även några år i Mazda med fyrhjulsdrivet innan han slutade "aktivt" 1993. Detta efter att ha kört på både EM- och VM-nivå.

– Efter 1993 har jag bara gjort sporadiska inhopp. Men jag har aldrig helt lagt av, säger han.

Återkomsterna har varit många för Mjölbykillen som själv tror att han passerat 500-strecket i körda tävlingar.

– Jag såg fram emot min comeback i Svenska rallyt 1995, men fick bryta på första sträckan, minns han.

I en Opel kadett debuterade "Nalle" i historiska rallyn 2013 och körde fyra säsonger. Det är de så kallade veteranrallyna som han i fjol återkom med sin egenhändigt ihopsnickrade Opel Ascona av årsmodell 1981. Sju tävlingar har det blivit, senast i Torsby i januari där det blev en tredjeplats i klassen.

”Nalle” alternerar med kartläsarna Anders Olsson, Sunne, och Håkan Lindh, Mjölby, och har den enkla ambitionen att bli bättre för varje tävling.

Det var meningen att han skulle kört Rally Swedens historiska del nu i mitten av februari, men det blir inget. Inte heller i Östersund har han råd att komma till start.

Men i Lima i Dalarna i mars kan det bli av. "Nalle" har nyligen varit i Torsby i norra Värmland och utbildat ryska privatförare och på så sätt tjänat pengar till de stora däckkostnaderna.

– När jag körde i Torsby hade jag inte kört på is och snö sedan 1984, riktigt roligt. Det är värt att jobba extra för det här.

Sedan är det meningen att det ska bli sommarrallyn också, som East Sweden i Linköping, rallyt i Finspång, och Marknadsnatta i Skänninge.

Sedan fortsätter satsningen.

– Det finns inget slutdatum. Vi kör så länge vi är pigga och krya, säger Björn "Nalle" Johansson hemma i sitt rallygarage i Boxholm.