Det är Sport & Affärer som genom Demoskop har genomfört undersökningen för åttonde året i rad.

1 022 personer mellan 18 och 89 år har fått välja ut tre idrottsklubbar som de anser har det starkaste varumärket.

Sportsliga framgångar, en stark ekonomi och anrik historia är faktorer som bygger på en klubbs varumärke. Det handlar också om identiteten och hur man uppfattas av omvärlden, bland annat gällande jämställdhet, inkludering och mångfald.

Bland de 20 starkaste varumärkena finns tre flersektionsklubbar, fem fotbollsklubbar och tolv ishockeyklubbar.

AIK försvarar sin starka ställning och ligger etta på listan även i år. Klubben har ökat från 16,8 till 20,2 procent sedan 2018 och ligger ohotat i topp före Djurgården (14,7) och Malmö FF (13,4).

IFK Norrköping behåller sin position från 2018. Klubben ligger kvar på tionde plats även om procentsatsen har minskat från 1,6 till 1,5.

Linköpings HC har hoppat upp från 18:e till 17:e plats med 0,6 procent (1,4 förra året).

Här är hela listan:

1. AIK (20,2 procent).

2. Djurgårdens IF (14,7).

3. Malmö FF (13,4).

4. Hammarby IF (11,8).

5. IFK Göteborg (10,8).

6. Frölunda Indians (3,3).

7. Färjestads BK (2,7).

8. Leksands IF (2,2).

9. HV 71 (1,6).

10: IFK Norrköping (1,5).

11. Brynäs IF (1,4).

12. Malmö Redhawks (1,1).

13. Växjö Lakers (1,0).

14: Skellefteå AIK, Luleå Hockey (0,8).

16. Modo Hockey (0,7).

17. Linköpings HC, Rögle, Helsingborgs IF, Gais (0,6).

Övriga svar: 8,8.