Som ett säkert vårtecken brukar de dyka upp på våra vägar kring april månad – mc-poliserna.

Under sommarhalvåret använder sig trafikpolisen av motorcyklar för att effektivera sitt arbete.

För att ta reda lite om hur det är att arbeta med motorcykel som tjänstefordon satte vi oss ned med mc-polisen Andreas Englund.

Artikelbild

| Andreas Englund trivs med som jobb som mc-polis, även om det är riskfyllt ibland.

Trots att solen ligger på och värmen är påtaglig så sitter han i tjocka kläder. Som mc-polis måste man ha skyddskläder oavsett hur varmt det är.

– Det gäller att dricka mycket under arbetspassen. Man kan svettas kopiöst när det är riktigt varmt, säger Andreas Englund.

– Jag har inte varit mc-polis så länge. Så sent som förra året blev jag klar med min utbildning.

Att han blev mc-polis beror inte på att han åkte motorcykel privat innan. Tvärtom – han hade inte ens mc-körkort när intresset väcktes.

Artikelbild

| På varje polis-mc finn utrustning för att mäta hastighet med. Utöver det finns radio, blåljus och siréner.

– Det var väl utmaningen helt enkelt. Jag har jobbat som polis i femton års tid, mest inom ingripandeverksamheten men sista tiden som trafikpolis.

– Så jag fick se till att ta ett mc-körkort innan jag kunde gå internutbildningen till mc-polis, säger Andreas Englund.

Artikelbild

| Motorcykeln som Anreas åker på är en allroundmodell som går lika bra på asfalt som på grus.

Nu när han varit mc-polis ett tag så är det ingen han ångrar.

Han berättar att rent körtekniskt ska man ha en grund att stå på, sedan nöter man hela tiden för att bli bättre.

– Man ska vara allsidig, vi jobbar med allt från trafikövervakning på motorvägen till att leta förvunna på små skogvägar.

Just det att motorcyklarna kan ta sig fram där polisbilarna inte kan det ser Andreas som en väldigt stor fördel.

– Många kommer fram och pratar med mig när jag kommer på polismotorcykeln. Folk känner sig tryggare när de ser att vi kommer och åker inne i ett område. Det är väldigt lätt för de boende att komma fram och prata lite då. Det är även lättare för oss att prata med allmänheten från motorcykeln.

– Kontakten med medborgarna är A och O. Det är roligt och man känner sig uppskattad hela tiden. I och för sig inte alltid, tillägger Andreas, och tänker då bland annat på trafikövervakningen när de skriver ut en hel del fortkörningsböter.

Just när det kommer till fortkörningsböter så får trafikpoliserna höra en hel del olika bortförklaringar. Andreas Englund avslöjar en av de vanligaste:

– Jag skulle bara köra om.

– Vi får då förklara att det faktiskt bara är några få som får köra för fort på vägarna, bland annat polisen.

Många skyller även på att de har så nya och moderna bilar att det inte känns när man åker lite för fort på motorvägen.

Framför allt när mc-polisen är ute på de stora vägarna och kör så finns risken att bilisterna inte ser dem.

– Man syns dåligt i trafiken trots att vi bär gula mc-jackor som verkligen lyser. Vi märker ofta att bilisterna blir snopna när de helt plötsligt ser oss.

När tempot skruvas upp vid till exempel efterföljande är det extra farligt att sitta oskyddad på motorcykeln.

– Utryckningskörning med motorcykel handlar mycket om att tänka framåt. När man är så oskyddad måste man vara med på att allt kan hända. Försöka förutse vad som ska hända.

Utöver trafikövervakning på det stora vägarna så gör mc-poliserna viktiga insatser vid till exempel stadsfestivaler, fotbollsmatcher och vid kortegerna på 1 maj.

– Det är en stor vinning att ha oss där, dels för synligheten och dels för tillgängligheten då vi tar oss fram trots folksamlingar.

Andreas Englund tjänstgjorde på motorcykeln under Vätternrundan. Ena dagen inträffade en olycka på en 2+1-väg med långa bilköer till följd.

– Då kunde jag ta mig fram snabbt till olycksplatsen med motorcykeln, med en vanlig radiobil hade det inte varit möjligt.

– Våra ledningsbefäl vill ju ha ögon på platsen så fort som det går för att kunna ta vidare beslut om insatsen.

Den motorcykel som Andreas Englund kör denna dag är en så kallad adventure-motorcykel. En blandning mellan landsväg- och offroadmotorcykel.

– Sedan har vi rena landsvägshojar också. Men jag gillar den här jag har idag, den är väldigt allround och passar lika bra på motorvägen som när vi letar efter någon försvunnen ute i skogen.

Polisens motorcyklar kan anpassas lite efter vilken typ av uppdrag man har. Packväskorna på sidorna går till exempel att ta bort vid uppdrag där man inte behöver så mycket material.

– Motorcykeln blir då lite lättare och lite mer aerodynamisk.

Vissa polisdistrikt har även civila motorcyklar i sin trafikövervakning.

– Vi har valt att ha målade motorcyklar som syns, det är viktigt att vi ses ute i trafiken då det har en lugnande effekt på trafiken.

Mc-poliserna ses ute på vägarna från tidig vår till tidig höst.

– Vi brukar säga att när saltbilarna kommer ut börjar det bli lite kinkigt att åka mc i tjänsten, säger Andreas Englund.