Gratisbussen åter i farozonen

Albogaexpressen riskerar att försvinna samtidigt som gymnasieelever med kortare än fem kilometer till skolan kan tvingas köpa sitt busskort själva. Det är två av de föreslagna åtgärderna när samhällsbyggnadsnämnden måste spara.

"Klart att de måste dra in, men varför är det alltid på de äldre det ska sparas?" säger Gunnel Sehalic, ordförande i SPF Söderköping.

"Klart att de måste dra in, men varför är det alltid på de äldre det ska sparas?" säger Gunnel Sehalic, ordförande i SPF Söderköping.

Foto: Patrik Selfors

Söderköpings kommun2019-10-14 05:00

Trots att årets prognos för samhällsbyggnadsnämnden visar på ett plus väntas kärva tider. Budgeten för 2020 har minskats och det tillsammans med ett utökat behov på en miljon kronor gör att det fattas totalt cirka 2,5 miljoner.

– Vi måste anpassa oss till budgeten för nästa år, säger Martin Sjölander (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Albogaexpressen är en den gratisbuss i tätorten som framför allt utnyttjas av många äldre. Redan 2017 var linjen hotad och SPF och PRO gjorde då gemensam sak och genomförde en namninsamling för att den skulle bli kvar. Nu är den hotad igen då samhällsbyggnadsnämnden tagit beslut om att spara 700 000 kronor på samhällsbetalda resor. Indragningen av busslinjen skulle ge en besparing på 350 000 kronor.

 – Det skulle resultera i mer ensamhet bland de äldre, och det är ett problem som bara ökar i samhället, säger Gunnel Sehalic, ordförande i SPF Söderköping.

De som nu enkelt kan ta sig ner på stan kommer att bli beroende av skjuts från barn, grannar eller färdtjänst, menar hon.

– Om man tar bort Albogaexpressen så protesterar vi vilt. Det sätter oss i situationen att fler behöver hemtjänst, folk som idag kan ta sig ner till stan och handla själva eller gå till apoteket. Det sparar inga pengar, säger Marja Bergström, ordförande i PRO Söderköping.

Martin Sjölander säger att förvaltningschefen fått i uppdrag att presentera en handlingsplan till nästa möte och att det då ska beslutas om linjens framtid.

– Det finns olika alternativ, det skulle kunna vara att ta ut en avgift för att åka med bussen, den behöver inte försvinna, säger han.

Även frågan om att slopa gratis busskort till alla gymnasieelever har varit uppe tidigare år som en möjlig besparingsåtgärd. Att införa en avståndsregel på fem kilometer för vilka som får gratis busskort skulle spara 250 000 kronor. Beslutet måste även tas i kommunstyrelsen då det handlar om en ändring i reglementet.

– Det är klart att det inte är roligt med besparingar men så ser det ekonomiska läget ut, något behöver göras, säger Sjölander.

De sista 100 000 kronorna kan komma att sparas genom minskade hållplatsåtgärder.

Socialdemokraterna i samhällsbyggnadsnämnden reserverade sig och avstod från att delta i beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!