Efter jättesteget – nu klättrar de vidare

Valdemarsvik klättrar till 16:e plats bland landets 290 kommuner i Lärarförbundets ranking Bästa skolkommun. Söderköping är 76:a.

NO-läraren Caroline Westling undervisar en grupp högstadieelever på Vammarskolan.

NO-läraren Caroline Westling undervisar en grupp högstadieelever på Vammarskolan.

Foto: Rikard W Larsson

Söderköpings kommun2019-10-16 18:45

I förra årets ranking klättrade Valdemarsvik 90 placeringar till 31:a plats och i år kliver de upp ytterligare 15 snäpp.

– Det känns ju fantastiskt, säger Caroline Hedvall, sektorchef för barn, utbildning och arbetsmarknad.  

Valdemarsvik tillhör landets bästa kommuner när det kommer till låg sjukfrånvaro bland lärare och hög lärartäthet. Även resurstilldelningen och elevernas meritvärde i årskurs nio tillhör kommunens styrkor. Caroline Hedvall säger att en stor del av förklaringen är att kommunen tilldelats mycket statliga medel, både välfärdspengar och integrationspengar.

– Det gör ju att vi har kunnat resurssätta personellt. Dessvärre ser det ju lite dystrare ut framöver när vi inte kommer tilldelas lika mycket från staten.

Det som glädjer henne mest är att kommunen hamnar på en andraplats när det gäller friska lärare.

– Det är ett gott betyg till vår arbetsmiljö och vårt arbete med den. Vi har ett gott samarbete med de fackliga parterna kring just den frågan, säger hon.

Söderköpings kommun ligger på 76:e plats av landets 290 kommuner och har klättrat 14 platser sen i fjol. Andelen barn i förskolan och lärarnas utbildningsnivå är parametrar som drar upp kommunens betyg.

– Men det som gjort att vi ökat är andelen som fullföljt gymnasiet inom tre år. Det går fortfarande inte jättebra men vi har gjort ett stort hopp här. Förut låg vi på plats 269 och nu är vi på plats 161, säger Anders Palmgren, skolchef.

Till skillnad från Valdemarsvik är det punkten friska lärare som drar ner betyget för Söderköping, där kommunen hamnar på plats 183.

– När jag tittar på parametrarna konstaterar jag att vi ligger lågt i antal vuxna per elev, att eleverna har ett högt meritvärde sett till riksnivån och att vi har många sjuka lärare, säger Rose-Mari Drott, specialpedagog på Ramunderskolan.

Rose-Mari Drott ser en koppling mellan den höga ambitionsnivån hos personalen och den höga sjukfrånvaron.

– Alla tycker att det är roligt att jobba men många är pressade, säger hon.

Även Anders Palmgren är oroad över den ökande sjukfrånvaron och instämmer i analysen.

– Det har blivit tuffare ekonomiskt och det gör att vi alltid tänker till när det gäller bemanning. Det är tuffare krav på förskolor och skolor, många elever i behov av särskilt stöd och en hög ambitionsnivå att alla elever ska lyckas. 

Francesco Savani som går i nian tycker att det är bra lärare på Ramunderskolan. "Man märker att de bryr sig och vill att det ska gå bra för eleverna". Här tillsammans med Emil Kalered, vikarie i matte/NO.
Francesco Savani som går i nian tycker att det är bra lärare på Ramunderskolan. "Man märker att de bryr sig och vill att det ska gå bra för eleverna". Här tillsammans med Emil Kalered, vikarie i matte/NO.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!