Norrköping blir nav i nya satsningen

Färre lastbilstransporter och mer gods på järnvägen. Nu satsar ett nederländskt bolag på Norrköpings hamn.

Tre gånger i veckan kommer tågen sjövägen till Norrköpings hamn.

Tre gånger i veckan kommer tågen sjövägen till Norrköpings hamn.

Foto: Roland Klinga

Norrköpings kommun2019-09-23 06:00

4 september var det premiär för en ny direkttrafik för trailers och containers på järnväg mellan Venlo i Nederländerna och Norrköpings hamn. En satsning som betyder att transporter flyttas från motorvägen till järnvägen. 

Norrköping blir ett nav där omlastningen sker. I starten kommer tågen från Nederländerna tre gånger per vecka. Men målet är att utöka till daglig trafik.

– Vi ser att det finns goda förutsättningar för det att växa och hoppas att det kan bli verklighet inom snar framtid, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings hamn.

Vilken exakt betydelse det får för jobben i hamnen är inte klart. Men enligt Ola Hjärtström är det här ett sätt att visa vilken bredd hamnen har. 

– Det här är ett kvitto på att vi gör rätt saker och kan därför också säkerställa mer sysselsättning i Norrköpings hamn, säger han.

Pelle Jonsson är svensk representant för nederländska logistikföretaget Westerman Multimodal Logistics, bolaget som gör transporterna. Enligt honom är satsningen ett sätt att möta kraven från deras kunder.

– Kunderna vill ha minskade CO2-utsläpp. Ambitionerna i företagens miljöpolicy ställer allt hårdare krav. Med det här sättet att transportera blir utsläppen hälften, eller till och med mindre, än vad det skulle ha blivit om transporterna enbart hade skett på väg, säger han.

Enligt Pelle Jonsson valde man Norrköping på grund av det geografiska läget och den goda infrastrukturen. Diskussionerna om att göra satsningen drog i gång redan under 2018. Han säger också att det finns det en tydlig efterfrågan av tjänsten från regionens näringsliv. På tre dygn tar sig gods från Venlo till Norrköping och härifrån via lastbil ut till kunden.

– För kunderna är det viktigt med pålitlighet och stabila ledtider. Kortare transporter på väg skapar bättre förutsättningar för att klara det, säger han.

Ola Hjärtström och Norrköpings hamn ser goda möjligheter att utveckla samarbeten och göra affärer med fler företag som jobbar efter samma koncept, med ökad flytt av långväga gods till järnväg och sjöfart.

– Det här blir ett skyltfönster för den bredd vi kan visa och det utan att vi behövt göra några extra investeringar. Vi har redan den maskinpark och de förutsättningar som behövs för att klara uppdraget. Uppdrag föder nya uppdrag. Så ser vi det och när den elektrifierade järnvägsanslutningen Kardonbanan är klar finns förutsättningar att växa ännu mer, säger han.

Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn och Pelle Jonsson , svensk representant för nederländska Westerman.
Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn och Pelle Jonsson , svensk representant för nederländska Westerman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!