Studieresan till EuroDisney utanför Paris och till champagnedistriktet, som vi har tidigare berättat om, var inte den första i sitt slag för Louis De Geers anställda. För drygt två år sedan reste 21 anställda till champagnedistriktet på en sex dagar lång studieresa. De bägge resorna har kostat bolaget drygt 400 000 kronor eller närmare 20 000 kronor per anställd.

Det var Louis De Geers styrelse som godkände resorna. Enligt flera ledamöter var resorna en kombination av nytta och nöje. De syftade till att svetsa samman arbetslaget som jobbat hårt och genomgått en slitsam omorganisation.

LÄS MER: Vd-bytet ledde till dubbla resor

Artikelbild

| "Det är viktigt att vi hela tiden utvecklar vår kunskap inom våra affärsområden", säger Liselotte Andersson, tillförordnad vd för Louis De Geer.

Bolaget har under de senaste åren haft tre vd:ar – Jonas Winkelmann, Magnus Nilsson och Liselotte Andersson, som är tillförordnad vd sedan i augusti i år.

Alla tre säger att syftet med resorna till champagnedistriktet i första hand var för att hämta kunskap för att utveckla champagnebaren i Louis de Geers lokaler.

– Och att bredda den allmänna dryckeskunskapen, besöken på EuroDisney och Reims Congress center handlade om att utveckla service, bemötande och teknisk kompetens, säger Liselotte Andersson.

Det tycker även hennes föregångare, Jonas Winkelmann.

Artikelbild

| Två gånger inom loppet av 2,5 år fick personalen på kommunala Louis De Geer besöka champagnedistriktet i Frankrike.

– Vi satsade hårt på att få till vår champagnebar. Vi såg den verkligen som ett mycket trevligt inslag för Norrköpingsborna och för alla de konsert- och kongressgäster som besökte oss. Champagnebaren var ett viktigt inslag både i vår införsäljning av Norrköping och Louis De Geer, men även ett mycket välbesökt inslag innan och under våra konserter, säger Jonas Winkelmann, som var vd för Louis De Geer mellan 2014 och hösten 2016.

I månadsskiftet mellan april och maj 2016 reste 21 av de 22 anställda vid Louis De Geer till champagnedistriktet för att besöka flera champagnehus och ett kommunalt ägt konferenscenter. Resan varade i sex dagar.

Artikelbild

| Två gånger inom loppet av 2,5 år fick personalen på kommunala Louis De Geer besöka champagnedistriktet i Frankrike.

– Konferensanläggningen var jämförbar med Louis De Geer och vi visades runt av en ansvarig som var med oss hela dagen. Det var ett nyttigt besök för alla, säger Jonas Winkelmann.

I jämförelse med årets studieresa var 2016 års motsvarighet en lågbudgetvariant. Gruppen flög med Ryanair och betalade en större del av måltider och alkohol själva.

– Bolaget bjöd på resan och två middagar av enklare karaktär och två luncher, resten betalade de anställda, säger Jonas Winkelmann.

Den resan kostade cirka 7 600 kronor per person och 17 av de anställda som var med på den första resan var även med på årets resa till champagnedistriktet.

Liselotte Andersson hade hunnit vara tillförordnad vd i två dagar när gruppen flög till Paris i augusti i år.

Varför samma resmål två gånger på två och ett halvt år?

– Andra resan åkte vi till EuroDisney i Paris, den anläggningen ligger i utkanten av champagnedistriktet så det föll sig naturligt att förlägga några studiebesök där, svarar Liselotte Andersson.

– Vi valde förstås andra delar av distriktet för att se och lära nya saker, dessutom påbörjades skörden precis när vi var på plats vilket gav ytterligare insikt och kunskap om processen.

Vilken nytta ser du mer att besöka champagnedistriktet med så täta mellanrum?

– Jag vill understryka att jag inte har arrangerat några resor, jag fick uppdraget av tidigare vd:ar att komma med förslag på besök då jag har rest rätt mycket i området privat.

Tycker du att Louis De Geers ledning hanterat bolagets förtroende och skattemedel på ett ansvarsfullt sätt?

– Det är viktigt att vi hela tiden utvecklar vår kunskap inom våra affärsområden. Vi verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad och måste ligga i frontlinjen på utbud, service och kunskap. Vår bedömning är att det är inom de områdena vi ska satsa på kompetensutveckling, säger Liselotte Andersson.

Vi har även varit i kontakt med Magnus Nilsson, men han har avböjt att kommentera frågan.

LÄS MER:

Nu skärps reglerna för representation

Ansvarig medger fel efter politikernas kritik

"Ska inte anläggas ett Disneyland i Norrköping"

Skatteverket: "Det finns tveksamheter här"

Förklaringen: Därför förlorade de miljoner

De åkte till Disneyland – för skattebetalarnas pengar

"Självklart att alla ska få åka med"