När embryot till den seglivade klubben kom till för snart femtio år sedan – den 11 december 1969 – på Hugos konditori i Norrköping var det tio entusiaster som träffades och de var något av bilnördar.

– Det var på den tiden. Idag är vi 220 medlemmar och alla är välkomna. Man behöver inte ha bil för att vara med. Vi träffas varje torsdag, säger Håkan Johansson, sekreterare i klubben som sedan 2008 håller till på Blixholmsvägen 2.

Många lockas med i klubben av släktingar, vänner och bekanta. Andra blir nyfikna sedan de träffat på någon av klubbens entusiaster vid 1 maj-kortegen eller på den motorhistoriska dagen, som firas den 6 juni varje år.

Artikelbild

| Lennart Lövstedt öppnar gärna motorhuven på sin Mercury. "Motorn är så ren att man kan jobba i vit skjorta", säger han.

Trots att det framför allt är bilarna som förenar medlemmarna i klubben så brukar de varva föredragen om bilar med annat, exempelvis om fyrtorn eller släktforskning.

Och det är inte bara män som är med, utan även kvinnor i olika åldrar och barn. Bland fikaborden tultar flera småbarn kring.

Stig Hellsten har parkerat sin knallröda ögonsten precis vid ingången till klubblokalen. Den drar ögonen till sig.

– Det är en Austin Healey 100, tillverkarna lovade att den skulle gå 100 "miles per hour", det vill säga 160 kilometer i timmen. Men de lovade mer än de kunde hålla, säger han.

Artikelbild

| Jörgen Scwarz tycker att det är sidlinjerna som gör hans Ford fairlane de luxe så fin.

Medan Stig Hellsten visar hur sportbilen ser ut inuti – med en läcker röd instrumentpanel – berättar han att just den här pärlan tidigare har "bott" i Kalifornien innan den kom till Holland, där en svensk köpte den.

– Jag har haft den i fem år. När jag tog över den var det en hel del avsomnad teknik, men nu går den bra. Men det finns inte en mer opraktisk instrumentbräda, man slår i nyckeln hela tiden.

Artikelbild

| När Rolf Johansson tog över sin morfars Dodge från 1934 var den bara skrot. Men nu är den tipptopp och blänker mörkt vinröd.

Ungefär 20 år äldre än Austin Healeyn är Rolf Johanssons Dodge från 1934.

– Min morfar August Andreasson från Essunga i Västergötland ägde den från början. När jag fick den någon gång 1975–1980 var den bara skrot. Jag har gjort allt själv.

Artikelbild

| Lennart Lövstedt stortrivs bakom ratten till sin Mercury 1965.

Rolf Johansson är numera pensionär, men kallar sig kulturarvsarbetare precis som flera andra i klubben gör. De anser att de ägnar sig åt "kultur på väg". De tror inte att de står för särskilt stor andel av avgasutsläppen fast många av veteranbilarna drar upp till 1,5 liter bensin per mil.

– Svensson kör hela året, vi kör 1 maj till september och ganska korta sträckor så jag tycker inte att vi kan räknas till de större miljöbovarna, säger Lennart Lövstedt.