– Många använder de här kanalerna och det är ett bra sätt för oss att nå ut, säger Sofie Karlsson som har ansvaret för sociala medier på polisstationen i Finspång.

Vad är det ni kan visa på sociala medier?

– Hur vi jobbar och arbetet bakom. Varför vi gör vissa saker. Många är intresserade av vårt yrke. Det kan också vara något som är i allmänhetens intresse att veta och vi kan också få kunskap från medborgare.

Finns det något viktigt att tänka på hur polisen använder sig av Facebook och Instagram?

– Vi ska inte skriva något som gör att en enskild person kan identifieras.

Sofie Karlsson har arbetat i Finspång ett år och började nästan genast att utveckla polisens Facebooksida på orten. Sedan några veckor tillbaka har hon också ansvaret över Instagramkontot.

– Många använder Instagram istället för Facebook, eller har båda. Därför känns det naturligt att vi är med där också. På Instagram tänker jag mig mer här och nu och mer bilder. På Facebook blir det mer text.

Ni ska inte köra igång ett twitterkonto också?

– Nja, jag tror inte det. Det tar ändå en del tid i anspråk att synas i sociala medier och med Facebook och Instagram når vi väldigt många.

Rena tips är ingenting som Sofie vill se i polisens sociala medier.

– Nej, visst kan man till exempel tipsa om var man vill att vi ska ha en fartkontroll. Men generellt ska tips fortfarande ges till oss direkt eller via 114 14, poängterar Sofie Karlsson.