I klassificeringen av musikinstrument sorterar den under begreppet ”kordofoner”, alltså att klangen alstras genom vibrerande strängar. Den europeiska renässanslutan är en släkting till Ud.

I samband med lunchsoppan på Norrköpings Konstmuseum i fredags framträdde ud-spelaren Fadi Kattini från Katrineholm. Ursprunget är Syrien och han är uppväxt i en musikerfamilj och har studerat vid Musikakademin i Damaskus.

Efter konserten berättar han att han har en speciell stämning på sitt instrument, vilket gör att han kan spela både melodier och ackord. Så bjuder han på nio låtar som handlar om kärlek, om hemlandet och livet. Genren är orientalisk folkmusik.

Fadi Kutuaini har en virtuos teknik och han har gjort flera turnéer utomlands. Till vardags arbetar han på kulturskolorna i Katrineholm och Vingåker, men har även en önskan att etablera sig i Norrköpings pedagogiska värld. Det vore spännande.

Som lyssnare fascineras man i första hand av de ovana tonala system han använder sig av. De flesta av sångerna börjar med en friare, liksom improviserad inledning, precis som om musiken söker sin själ. Därefter drar motoriken igång. Väl där börjar sången som oftast är uppbyggd med upprepade sekvenser och därefter en refräng.

Musiken är uttrycksfull med attacker, drillar, glidningar och fallande fraseringar. Sången backas upp av instrumentet och ackorden lägger en matta. Avslutningen består ofta av en liten temposänkning, gärna med en musikalisk knorr på slutet. Just då ler Fadi en smula. Lite busigt.