Konsertrecension Det skulle kunna vara jobbigt att se. Ett band ute på en turné efter att ha släppt en tydlig temaskiva kan bli smått outhärdligt pretentiöst. Men Avatar, som förra året släppte sitt sjunde album "Avatar Country" (som textmässigt handlar om karaktären The King), går inte i några sådana fällor. Även om det såg oroväckande ut när det första som hände på scen, var att en av gitarristerna kommer ut med kungakrona och ställer sig och ser bister ut.

Avatar har under åren byggt upp en rejäl och trogen publik. Och de möts av stort jubel. Glädjen är besvarad, och särskilt sångaren är på bra humör och hoppar runt på scen med ett stort leende, och pratar mycket och länge i mellansnacken. Där lyser ibland hans och resten av bandets Göteborgska ursprung igenom. Även om det så klart är tydligare i musiken - Avatar står fast rotade i den melodiska metal som letade sig fram från Göteborg under 90- och 00-talen.

Och det är melodiskt så det förslår. Bästa exemplet under konsertens inledning är "Bloody Angel". Under andra halvan är det "The Eagle has Landed" som håller fanan högst.

Artikelbild

| Avatar möts av stort jubel på Arbis och glädjen är besvarad.

Med senaste skivan började Avatar få större framgångar, inte minst i USA. Det händer ofta att band som börjar få smak på framgång börjar kompromissa mer och mer, och gör mer lättsmälta låtar för att locka än fler lyssnare och konsertbesökare. Avatar står långt ifrån det och håller sig i huvudsak till det som gör dem unika. Det är egentligen bara första extranumret "The King Welcomes you to Avatar Country" som känns malplacerad. Den vägs visserligen upp rejält med en dånande "Hail the Apocalypse" som avslutning.