Flygfabrik är rena aprilskämtet

Kanske ger jag mig ut på svag is nu. Jag har ingen erfarenhet av näringslivet, har jobbat kommunalt hela livet.

Staden ska locka med valfrihet för bilåkarna så gågator och cykelvägar får stå tillbaka, skriver Kenneth Malmsborg.

Staden ska locka med valfrihet för bilåkarna så gågator och cykelvägar får stå tillbaka, skriver Kenneth Malmsborg.

Foto: Eva Jensen

Insändare2023-02-12 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrköpings kommun med Reidar Svedahl i spetsen som inte vill se ett enda vindkraftverk i kommunen vill ha en fabrik för elflygplan. All el i den här kommunen ska istället tas från andra delar av landet. I alla fall tills något litet kärnkraftverk kan komma på plats inom en osäker framtid men knappast i närtid. Hörde man inte LKAB-chefen som sa att industrisatsningar fram till åtminstone 2030 kräver landbaserade vindkraftverk?

Förutom ingen lokal el, vad har Norrköping att erbjuda? För människor med den rätta kompetensen måste lockas hit.

I norr har vi en fantastisk natur med skog och sjöar. Här kan man vandra, åka skridskor och kanske basta i kommunens fina vedeldade bastu, eller?

Staden ska locka med valfrihet för bilåkarna så gågator och cykelvägar får stå tillbaka. Men vill du sitta på en mysig uteservering och titta på folklivet utan avgaser och buller vid bordet så finns ju alltid Linköping en halvtimme bort med pendeln. Du kan självklart också välja att ta bilen dit.

Vad som händer med kulturen vet vi inte riktigt än men kanske kan en del finnas kvar som inte kommunen sponsrar.

Många som tittar på en ny bostadsort vill se bra skolor åt sina barn. Norrköping har nu gett upp ambitionen att alla lärarna ska vara behöriga men det kommer alltid att finnas en vuxen i klassrummet lovar de styrande och fortfarande är faktiskt 60–70 procent av lärarna på grundskolan behöriga.

Nej, jag kan inte mycket om näringslivet. Men nog känns det som ett aprilskämt.