Hej då Östgötatrafiken – nu är det nog

Vi har under det gångna året läst om stora neddragningar inom landsbygdstrafiken.

Bussen kommer framöver ta vägen över Löfstad slott. En sträcka med långt färre bostäder än sträckan över Skärblackavägen, skriver Fredrik Karlsson.

Bussen kommer framöver ta vägen över Löfstad slott. En sträcka med långt färre bostäder än sträckan över Skärblackavägen, skriver Fredrik Karlsson.

Foto: Gunnar Hagberg

Insändare2022-04-22 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det gäller både på Vikbolandet och utmed Bråviken och idag möttes jag av nyheten att även bussen utmed Skärblackavägen mellan Skärblacka och Klinga dras in med motiveringen att för få kliver på bussen. 

Bussen kommer framöver ta vägen över Löfstad slott. En sträcka med långt färre bostäder än sträckan över Skärblackavägen. Jag vet inte var gränsen går för tillräckligt många påstigande men jag vet att när jag klivit på har vi varit en i princip full buss och två av mina barn har klivit på i princip varje dag och jag vet flera andra som åker på daglig basis. 

Men från och med i sommar finns ingen mening med att välja bussen. Att gå till Klinga och korsa en av de mest olycksdrabbade avfarterna från E4 som Östgötatrafikens egen app föreslår är inget lämpligt alternativ för barnen och knappt för mig heller, promenaden tar längre tid än bussresan in till stan. 

Den äldsta grabben får skaffa EPA-kort och köra framför bussen från Klinga in till stan så brinner Östgötatrafikens tidsvinst inne. Tar tacksamt emot redovisning över hur våra landstingspolitiker ställer sig i denna kapitala nedmontering av landsortstrafiken så jag vet hur jag ska tänka i höstens val. Norrköpings politiker behöver bredda Skärblackavägen för det kommer bli mer biltrafik framöver, fast det är klart bussarna blir ju färre.