Nu står striden om vilket Sverige vi vill ha

När IF Metall började strejka för fyra veckor sedan var det med målet att få elbilsjätten Tesla att teckna kollektivavtal. Men betydelsen av strejken handlar om något mycket större. Nämligen om hur vi ska ha det här i Sverige.

Robin och Magnus är strejkvakter utanför Tesla i Norrköping. IF Metall är på plats varje dag för att informera förbipasserande om strejken, även om ingen strejkar just här.

Robin och Magnus är strejkvakter utanför Tesla i Norrköping. IF Metall är på plats varje dag för att informera förbipasserande om strejken, även om ingen strejkar just här.

Foto: Melinda Kandel

Krönika2023-11-24 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ska vi ha löner som går att leva på, eller ska människor behöva ha två-tre jobb för att få det att gå ihop? Ska vi ha trygghet och sjysta villkor, eller vara utlämnade till arbetsgivarnas godtycke? 

Får Tesla välja, blir det det senare. I hemlandet USA finns en hel industri uppbyggd kring att krossa facken, så kallad Union Busting. Teslas ägare Elon Musk, även känd som världens rikaste person, är en varm anhängare av de antifackliga idéerna. Därför har inte Tesla kollektivavtal någonstans i världen, och tänker heller inte skaffa det i Sverige.   

undefined
Teslas ägare Elon Musk, även känd som världens rikaste person, är en varm anhängare av de antifackliga idéerna. Därför har inte Tesla kollektivavtal någonstans i världen, och tänker heller inte skaffa det i Sverige, skriver Melinda Kandel. Arkivbild.

För fackföreningsrörelsen är det en ödesfråga. Det hotar den svenska modellen, där fack och arbetsgivare kommer överens. I skrivande stund har nio förbund valt att ta till sympatiåtgärder. Hamn- och Transportarbetarförbundet att lasta och frakta Tesla-bilar. Elektrikerförbundet slutar ladda laddstolparna. Fastighets låter lokalerna gro igen av smuts, och så vidare.  

Hade Tesla varit ett normalt företag i svenska mått mätt, hade den stora uppslutningen antagligen gjort slut på strejken fort. Men runt om i landet hålls verkstäderna i gång av strejkbrytare, som Tesla tagit in utifrån. I Norrköping är det dock inget som behövs. Här har ingen gått ut i strejk från första början.

Jag åker till verkstaden för att försöka ta reda på varför. Dessvärre blir besöket kort.

– Vi hänvisar alla frågor till presstjänst, är allt den biträdande områdeschefen har att säga.

Presstjänsten, som visar sig vara en mejladress till Teslas europa- och mellanösternkontor, har inget att tillägga.

Eldina Melez är ombudsman på IF Metall Östergötland. Hon har en tydlig bild av vad situationen i Norrköping handlar om.

– De är rädda för repressalier främst, och att bli av med sitt jobb. Men vi vet också att Tesla har haft många möten med sina anställda där de i princip har visat en lista på anställningsförmåner, som de har sagt att de måste ta bort om de tecknar kollektivavtal. Och det har ju vi aldrig sagt att Tesla ska eller borde göra. Kollektivavtalet är bara golvet. Vill de ge mer eller utöver det är det bara bra.

– Vi märker ju att de är väldigt vana vid så kallad Union Busting. Tesla har sagt vid sittande möte med oss att de kan kringgå alla regler. Som om det vore helt normalt och naturligt.  

undefined
Runt om i landet hålls verkstäderna i gång av strejkbrytare, som Tesla tagit in utifrån. I Norrköping är det dock inget som behövs. Här har ingen gått ut i strejk från första början, skriver Melinda Kandel. Arkivbild.

I Sverige har uppslutningen bakom den svenska modellen länge varit stark. För anställda garanteras saker som trygg pension och rimliga lönenivåer. För arbetsgivarsidan ger kollektivavtalet stabilitet, förutsägbarhet, och konkurrens på sjysta villkor. Ett på alla sätt bättre alternativ än Elon Musks USA, där kapitalet härskar och arbetsmarknaden är rena vilda västern.

Men något är på väg att hända med attityden till facket. Små vindpustar av fackfientlighet har i flera år blåst in från väst. Nu ser vi hur skyddsombud är på väg att försvinna från svenska arbetsplatser, vilket tros bero på nämnda fackfientlighet. Fackligt engagerade får sparken på suspekta grunder. Och regeringen vill bryta fackens inflytande över arbetsmiljön genom göra skyddsombuden till arbetsgivarens förlängda arm. 

undefined
Konflikten på Tesla kommer alltså i en brytningstid. Kapitalet vädrar morgonluft, skriver Melinda Kandel. Arkivbild.

Konflikten på Tesla kommer alltså i en brytningstid. Kapitalet vädrar morgonluft. Och i takt med att konflikten trappas upp tar allt fler av näringslivets företrädare sin hand från den svenska modellen, och ställer sig på Teslas sida. Med Svenskt Näringslivs VD i spetsen kräver man att fackens redan urholkade konflikträtt ska inskränkas. 

Hur strejken slutar återstår att se. Men ett som är säkert är att Teslas nya försvarare knappast har dragit sin sista lans. Striden om den svenska modellen har bara börjat.

Melinda Kandel

Melinda Kandel har arbetat som städare med fackligt engagemang. Hon är också vänsterpartist och krönikör i NT

 I skrivande stund har nio förbund valt att ta till sympatiåtgärder. Hamn- och Transportarbetarförbundet att lasta och frakta Tesla-bilar. Elektrikerförbundet slutar ladda laddstolparna. Fastighets låter lokalerna gro igen av smuts, och så vidare, skriver Melinda Kandel. Arkivbild strejkvakt utanför Tesla i Stockholm.
I skrivande stund har nio förbund valt att ta till sympatiåtgärder. Hamn- och Transportarbetarförbundet att lasta och frakta Tesla-bilar. Elektrikerförbundet slutar ladda laddstolparna. Fastighets låter lokalerna gro igen av smuts, och så vidare, skriver Melinda Kandel. Arkivbild strejkvakt utanför Tesla i Stockholm.