Det finns ett antal saker som utmärker ett civiliserat samhälle. Det mest grundläggande är hur vi behandlar varandra. Att det är en dygd att behandla sina medmänniskor artigt och att arbeta ihärdigt och ärligt gör det lättare att leva. Att vi lyft oss från vad som måste ha varit ett grundläggande mänskligt drag, fientlighet mot den andre och det okända, är en framgång i vårt samhälle. Hur smutskastad den än är handlar faktiskt ändå den mesta politiska debatten om sakfrågor, inte om att förolämpa sin motståndare. I företagsvärlden lyckas den som levererar bäst produkter som flest efterfrågar. Där råder ärlig konkurrens. 

Men det finns undantag. Till exempel företaget Oatly, som gjort sig kända för att ha Sveriges mest osympatiska reklamkampanjer och en uppblåst självbild om att kunna rädda världen med havredryck. De har just nu lanserat sin nya kampanj ”Spola mjölken”, som följer en rad andra aggressiva anti-mjölkreklamer de förpestat landet med. Att basera hela sin marknadsföringsstrategi på negativa kampanjer är ovärdigt.

Att de dessutom kampanjar aggressivt mot just svenska mjölkbönder gör det hela extra osmakligt. Det är inte en ansiktslöst, internationellt konglomerat de försöker slå ut. Det är mannen på traktorn som plöjer åkern bredvid landsvägen. Det är kvinnan som själv förlöst den mjölkko hon kliver upp innan solen för att mjölka. Det är människor som håller landskapen öppna och ser till att Sverige kan överleva vid kris. Utan betande kor skulle gräsmarker växa igen, vilket är det största hotet mot rödlistade arter i Sverige. Svenska bönder är extremt hårt ansatta av sjunkande marginaler och internationell konkurrens. Mjölkbönder minskar också. De har ett klimatavtryck som är ungefär hälften så stort som sina utländska konkurrenter. Att bli spottad på av ett företag som ägs av den kinesiska staten förtjänar de inte.

 

Ja, Oatly ägs delvis av den kinesiska staten. Företaget som alltså försöker marknadsföra sig med självrättfärdiga rädda världen-kampanjer, ägs alltså av samma regim som just nu med allt grövre övergrepp försöker krossa friheten hos miljoner Hongkong-bor. Oatly grundades naturligtvis inte för att värna mänskliga rättigheter, utan för att ägarna skulle tjäna pengar. Men nu försöker de lura konsumenterna att de begår en god gärning om de köper ett äckligt mjölksubstitut. Det gör de inte. Istället göder de en mördarregim med sin finradikala marknadsföring. Hyckleriet fungerar bra som kräkmedel, om inte de egna produkterna skulle hjälpa, vill säga.

 

Den här typen av reaktioner myser säkert contentavdelning över på ett väldesignat kontor. Men de borde få anledning att ångra sig. Att över huvud taget marknadsföra sig med någon slags identitetspolitik är tröttsamt, att låtsas rädda världen ännu sämre. Att dessutom göra det genom att ständigt baktala andra är oförskämt. Att dessutom den de baktalar är hårt kämpande bönder gör det än värre. Den enda rimliga reaktionen på deras reklamkampanj är att spola Oatly.