Vad lägger vi pengarna på?

Jag tar för givet att Norrköpings kommun följer Skolverkets direktiv och inte upphandlar systemet IST igen, skriver Arg lärare.

Jag tar för givet att Norrköpings kommun följer Skolverkets direktiv och inte upphandlar systemet IST igen, skriver Arg lärare.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2019-11-13 04:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är lärare på Klockaretorpsskolan i åk. 6 och har arbetat som lärare i 14 år. Jag älskar mitt yrke. 

Norrköpings kommun har infört den digitala lärplattformen IST för oss lärare att dokumentera i. Detta är en administrativ börda som måste lyftas från oss lärare. Det finns en stark och massiv kritik mot lärplattformar eftersom de är dyra och ineffektiva och de strider mot Skolverkets nya allmänna råd. Flera kommuner har redan avskaffat dem.

Det handlar om miljonbelopp som Norrköpings kommun betalar för lärverktyget IST och personal som ska driva det. Pengarna borde kunna användas mycket bättre! Vi behöver till exempel mer elevstöd i klasserna, NPF-anpassat material i klassrummen (Jag är NPF-pilot och det finns inga extrapengar till anpassade klassrum), tvålärarsystem, höjda lärarlöner med mera.
Det är en massiv kritik som framförts mot dessa dyra och onödiga lärarplattformar som privata företag tjänar stora pengar på.
Vad jag förstått är det upphandling av IST i höst igen. Jag tar för givet att Norrköpings kommun följer Skolverkets direktiv, tar till sig kritiken som framförts och inte upphandlar detta system igen.
Hur mycket pengar har Norrköpings kommun egentligen lagt på detta? Är det inte dags att välja vad kommunen lägger pengarna på efter alla sparkrav? Resurser i skolan eller obligatoriskt dyrt klicksystem för lärare?