Replik på "Kris i färdtjänsten", 30/8.

Efter att ha läst debattinlägget från regionpolitikerna Julie Tran (C), Martin Tollén (S) och Jan Owe-Larsson (M) så kan jag utläsa att de inte tycker att färdtjänsten i Östergötland fungerar och att förarna är dåligt utbildade, har undermålig servicekvalitet och kommer för sent eller inte alls till kunderna. Dessutom kan jag läsa att förarna är stressade, vilket underförstått innebär att de inte gör ett bra jobb.

Efter att ha varit färdtjänstchaufför i snart 1,5 år kan jag säga att jag inte känner igen mig i det de för fram. Jag känner att jag har fått en adekvat utbildning och jag upplever även att en stor majoritet av de som åker med mig är nöjda med hur de kan ta sig från A till B trots att de har sina krämpor.

Det stämmer att det är stor förarbrist och det tar givetvis ett tag innan man från bolagens sida kommer ikapp. Alla passar inte som färdtjänstchaufförer och det visar sig efter ett tag och då plockas föraren bort.

Att som de här tre politikerna gå ut och totalsåga färdtjänsten efter att nya avtalet varit igång i två månader är inte särskilt konstruktivt. Juli och halva augusti är dessutom semestermånader och även färdtjänstchaufförer behöver semester. Ge de aktörer som detta berör några månader till för att trimma in sina rutiner.

Östgötatrafiken behöver förstå att det inte går att kolla på Google Maps för att se hur lång tid det tar att köra en sträcka. Vi har med människor att göra och som debattinlägget konstaterar är de dessutom i en utsatt position på grund av till exempel sjukdom eller ålder. Färdtjänstbolagen behöver jobba på med att rekrytera chaufförer och att göra iordning bussarna så de ger en bra arbetsmiljö för chaufförerna så kommer det här att bli bra. Att kalla in andra samhällsaktörer enligt deras förslag låter mer som ju fler kockar, desto sämre soppa.

Debattörerna kanske kan vika en dag och åka med i en buss som åker runt i det verkliga livet. Välkomna!

Mikke Sandberg

färdtjänstchaufför i Norrköping