Framtiden behöver snabba och moderna tåg

Investeringarna i höghastighetsbanor behövs för klimatet, omställningen och samhällsutvecklingen, skriver miljöpartisterna Emma Berginger och Karolina Skog.

De största vinnarna på nya spår är de som använder tåget för att komma till arbete och studier på delsträckor som Jönköping-Stockholm enligt debattörerna.

De största vinnarna på nya spår är de som använder tåget för att komma till arbete och studier på delsträckor som Jönköping-Stockholm enligt debattörerna.

Foto: Tor Johnsson/SvD/TT

Debatt2019-11-29 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Sverige och världen måste kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och minskningarna behöver ske snabbt och vara beständiga. Idag väljer allt fler människor tåget, men för att det framtida resandet ska vara hållbart behövs kraftfulla investeringar i nya stambanor. 

Att Moderaterna verkar vilja backa in i framtiden och så tydligt säger nej till höghastighetstågen är beklagligt, om än inte förvånande (NT Debatt 18/11).

Det är väl känt att dagens järnväg har nått kapacitetstaket. Många tåg blir fullbokade och det händer allt oftare att biljetterna är slut. Godstransporter får svårt att flytta över mer gods till järnväg. Spåren är fulla och det går inte att få plats med fler tåg. 

Kapacitetsproblemen gör det både svårt att hantera störningar och att genomföra nödvändigt underhåll, med förseningar som följd. Svaret på kapacitetsbristen är i grund och botten väldigt enkelt – Sverige behöver mer järnväg. 

Utan mer spår kommer regionala pendlare fortsätta drabbas av störningar. Det är tyvärr alltför dåligt känt att de största vinnarna på nya spår är just de som använder tåget för att komma till arbete och studier på delsträckor som Jönköping-Stockholm.

Det finns en bred samsyn bland både politiker och experter i branschen om att mer järnväg behöver komma på plats. Moderaterna kan inte släppa ratten utan klamrar sig fast vid att elektrifiering skulle lösa alla problem. För den som tar klimatomställningen på allvar är det uppenbart att det inte räcker. Vi måste få till mer energieffektiva transporter och för det behövs ny järnväg. 

Tåget är betydligt mer energieffektivt för alla typer av transporter, och de utsläpp som sker när spåren byggs hämtas in under en kort tid av järnvägens livslängd. 

När ny järnväg ska byggas ska den självklart byggas för framtidens samhälle med moderna och snabba tåg. Genom riktiga höghastighetståg skapas helt nya förutsättningar för att resa på ett klimatsmart sätt. Det kommer att konkurrera ut inrikesflygen i hela södra Sverige och göra det möjligt att flytta godset från farliga tunga lastbilar på landsväg till järnväg. 

Investeringarna i höghastighetsbanorna behövs för klimatet, omställningen och samhällsutvecklingen. Vi behöver en klimatpolitik som sänker utsläppen här och nu, men också en politik som långsiktigt bygger för en hållbar framtid. 

När det kommer till kritan är investeringarna i höghastighetstågen en fråga om politiska värderingar. Ska vi investera för framtiden med modern teknik eller ska vi fortsätta vara beroende av vägtransporter och flyg, som aldrig kommer nå samma energieffektivitet, trafiksäkerhet eller klimatnytta som tåget? För oss gröna är svaret enkelt, och det borde det vara för alla som säger sig värna om miljön och klimatet.

Emma Berginger, trafikpolitisk talesperson (MP)
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson (MP)