Under augustifesten kommer två renoverade ånglok dra olika typer av vagnar genom Norrköping. Den som vill kan för en billig peng åka med och ta del av tågets historia.

– Det blir en guidad tur med Tekniska museets gamla chef Gert Ekström. Han kommer bland annat att berätta om ånglokets historia i Sverige, och varför och när det behöver eldas med sneda och raka vedklabbar, säger Kjell Karlsson som är maskinansvarig hos Sällskapet stambanans vänner, och som tillsammans med kollegan och mekanikern Tommy Andersson rustat upp de gamla loken och tågvagnarna under våren och sommaren.

– Vi har ju haft problem med klotter på tågen, senast i våras. Det är ett himla jobb, och tar tid att få tågen i ordning igen, säger han.

Artikelbild

| I förstaklassvagnen kan man sitta i stolar från NK-fabriken i Nyköping.

Tommy Andersson visar upp den rödglänsande förstaklassvagnen från 1940-talet med specialdesignade fåtöljer från NK:s möbelfabrik i Nyköping.

– Den var alldeles nedklottrad. Men nu har den målats med SJ:s gamla rödbruna färg som användes i 50 år.

– De slutade använda färgen på 1980-talet så vi fick beställa ny med hjälp av färgflagor som analyserades. Till slut lyckades de återskapa rätt färg, säger han.

Ett av ångloken är en gammal quisling.

Artikelbild

| Kjell Karlsson från Sällskapets stambanans vänner visar upp förstaklassvagnens alla finesser. Bland annat fanns vattenkaraff med kork för den som var törstig.

– Under andra världskriget lånade svenska staten ut loket till norska statsbanan som kontrollerades av tyskarna. Man kan ju bara spekulera kring vad den användes till. En obehaglig historia, säger han.